Zanima vas koje je to najjače nuklearno oružje što je ikada upotrijebljeno. Na pravom ste mjestu jer ćemo danas pisati o detonaciji koja je potresla čitavu planetu.
Kao i većinu drugih ratova u povijesti , Hladni rat pratila su velika znanstvena dostignuća – od kojih su najvažnija bila vezana uz raketni pogon , koji su njemački znanstvenici nesmetano nastavili razvijati i nakon Drugog svjetskog rata – samo ne za naciste , već za saveznike . Tako je Wernher von Braun , tvorac zloglasne rakete V – 2 koja je izazivala strah i trepet u Londonu , ubrzo postao poznat kao ‘ Otac raketne znanosti ‘, tvorac rakete koja je lansirala prvi američki umjetni satelit Explorer I godine . 1958 . To se dogodilo samo godinu dana nakon prvog satelita u svemiru – sovjetskog Sputnika 1 .
U vrijeme prvih istraživanja svemira , Sjedinjene Američke Države i Sovjetski Savez već su bili duboko uvučeni u Hladni rat , koji se uglavnom temeljio na špijunaži i razvoju vojne tehnologije .
S obzirom na to da je Amerika svoju nuklearnu moć demonstrirala već krajem Drugog svjetskog rata ( Hirošima i Nagasaki ), došao je red i na Sovjete da pokažu svoja nuklearna postignuća.
Godine 1961 . Sovjeti su stvorili hidrogensku bombu RDS – 220 , poznatiju kao Car bomba ili Ivan Veliki – najmoćniju eksplozivnu napravu koju su ikada napravili ljudi – 1400 puta snažniju od dvije nuklearne bombe ( kombinirane ) bačene na Japan u svijetu rata II .
Pojava Car Bomba
Ideja za Car bombu nastala je u glavi Nikite Sergejeviča Hruščova , tadašnjeg predsjednika SSSR – a , koji je prije svega želio pokazati Americi da i Sovjeti imaju moćno nuklearno oružje . Predstavio je ideju svom glavnom dizajneru oružja , Andreju Saharovu , rekavši mu da želi ” pokazati imperijalistima što mi [Rusija] možemo napraviti “. Nije jasno kada se točno rodila ideja za bombu od 100 megatona i tko ju je prvi predložio , ali ono što znamo jest da je Hruščovljev zadatak bio jednostavan : napraviti bombu koja će ‘ oboriti rekord ‘.
Saharov je ubrzo okupio tim od pet stručnjaka koji su u rekordnom roku uspjeli osmisliti i napraviti bombu sposobnu potpuno uništiti bilo koju svjetsku metropolu . A za ovaj im je pothvat trebalo samo 14 – 16 tjedana .
Tsar Bomba je izvorno trebala biti bomba od 100 megatona , ali je ta snaga ubrzo prepolovljena iz očitih razloga . Čak je i bomba od 50 megatona bila jednostavno premasivna da pogodi bilo koju metu ( npr . u Americi ), a bila je toliko snažna da je stopa preživljavanja pilota i posade u zrakoplovu procijenjena na 50 %, i to dok je letio 10 km iznad tlo – 45 km udaljeno od eksplozije bombe ( koja bi zbog padobrana sporije padala iz aviona ).
Cilj Sovjeta bio je oboriti rekord i pokazati svoju moć svijetu , a Car Bobma ispunio je sva njihova očekivanja . Prepolovljen na ” samo ” 50 megatona , bio je 3000 puta jači od bombe bačene na Hirošimu . Ali to nije jedini rekord koji je oborila . Osim što je bila daleko najjača , bila je i najčišća nuklearna bomba – 97 % potencijalnih posljedica ( zračenja ) uspješno je otklonjeno .
Dan kada je bačena Carska bomba
Sovjetima nije bilo dovoljno samo imati tako moćnu bombu – jer njena svrha nije bila sjediti u skladištu i čekati novi rat , nego pokazati “ imperijalistima ” svu sovjetsku moć .
30 . listopada 1961 . Sovjeti su napokon bili spremni pokazati svijetu kako izgleda eksplozija od 50 megatona . Međutim , u samoj završnoj fazi došli su novi problemi . Tu 27 tona tešku i više od 8 metara dugu bombu nije mogao ponijeti ni Tupoljev Tu – 95 , jedan od najvećih ( tadašnjih ) bombardera na svijetu . Umjesto da troše vrijeme na gradnju novog aviona , inženjeri su modificirali postojeći jednostavan način – skinuli su dio poda i na njegovo mjesto postavili bombu .
Kada su sve pripreme bile završene , avion je bio spreman za polijetanje i ispuštanje najveće eksplozivne naprave koju je svijet ikada vidio .
Bomba je bačena s visine od 10 . 500 metara , a bila je opremljena padobranom koji je usporio pad i dao posadi u zrakoplovu dovoljno vremena da se makne od eksplozije . U 1 : 32 ujutro po lokalnom vremenu , Car Bobma se iskrcao na arhipelag Novaya Zemlya ( otoci u Arktičkom oceanu , sjeverno od kopnene Rusije ). Detonacija je bila toliko snažna da se potres osjetio iu Finskoj ( 900 km udaljenoj ), gdje su popucali čak i prozori na nekim kućama , a udarni val bio je toliko snažan da je tri puta obišao Zemlju . Vatrena kugla bila je široka 8 km , a gljiva nastala nakon eksplozije bila je visoka 65 km .
Eksplozija je zbrisala sve s lica Zemlje u krugu od 35 km , a čak su i zgrade u napuštenom selu udaljenom 55 km potpuno sravnjene sa zemljom . Fotografi koji su kasnije stigli na nultu točku pohvalili su je : ” Nema ni traga neravninama na tlu … Sve je na ovom području pometeno , isprano , otopljeno i otpuhano .”
Jedan od promatrača opisao je detonaciju : “… Snažan bijeli bljesak iznad horizonta , a nakon dugo vremena čuo se daleki , nerazgovijetan i težak udarac , kao da je Zemlja ubijena !”
Ubrzo nakon eksplozije , kada su vidjeli da Sovjeti u nekoliko mjeseci mogu napraviti bombu koja bi mogla pretvoriti cijeli grad u komad glatkog stakla , 87 zemalja zatražilo je od SSSR – a da poštedi svijet daljnjih ” carskih bombi ” zbog opasnost za zdravlje milijuna ljudi .
Užasnut snagom te naprave , Saharov , jedan od glavnih tvoraca bombe , ubrzo je i sam postao oštar protivnik nuklearnog oružja.
Još zanimljivih članaka:
- Kako postati poduzetnik 2024. godine –
- Kako učinkovito koristiti hashtagove na društvenim mrežama
- Kako pokrenuti mali biznis?
- Spavanje i mentalno zdravlje – kako kvalitetan san utječe na naš um
- Klasični automobili budućnosti – Ovi će automobili postati klasici