Što radi CEO? CEO (Chief Executive Officer) je najpoželjniji, ali i najmanje shvaćen posao u tvrtki. U prijevodu – svi to žele, ali ne znaju što bi trebali učiniti, to je kakav bi im bio opis posla.
Za nas se ovaj posao jednostavno prevodi kao “Direktor”no s obzirom na to da je sada popularan izraz CEO, koristit ćemo ga u tekstu.
Većina vjeruje da CEO može raditi što god hoće, da je moćan i magično sposoban. Naravno, ništa od ovoga nije daleko od istine, ali po prirodi bi opis posla direktora trebao značiti zadovoljavanje potreba zaposlenika, klijenata, investitora, zajednice i zakona.
Neki poslovi se mogu delegirati, ali neke elemente posla morate raditi samostalno.
Što uključuje ovaj složen posao?
4 glavne odgovornosti direktora u tvrtki
Ovo nije baš najtradicionalniji opis posla, više je pregled trenutnih uloga koje generalni direktor ima u tvrtki. Ovo je dio posla koji se ne može delegirati:
- Postavljanje strategije i smjera
- Modeliranje i postavljanje kulture poduzeća
- Izgradnja i vođenje višeg izvršnog tima
- Raspodjela kapitala prema prioritetima poduzeća
Njegova isključiva odgovornost u vezi s ovim stavkama je pobrinuti se da se one pravilno provedu. CEO može raditi što god želi ostatak vremena.
Za uspjeh na ovoj poziciji potrebno je mnogo više od poznavanja opisa njegovog posla.
CEO bi trebao znati mjeriti svoj uspjeh, kako izbjeći zamke koje su specifične za njegovu ulogu i pokušati se ponašati normalno, a s vremenom naučiti još više vještina i biti bolji u svom poslu.
Opis posla izvršnog direktora
Ljudi uglavnom osjećaju strahopoštovanje kada netko ima titulu izvršnog direktorapogotovo zbog moći koju posjeduje, zbog velike plaće i šanse da drugima bude gazda.
Velika je šteta što ih je jako malo koji su stvarno dobri u tome što rade. Zapravo, samo 1 od 20 je u prvih 5%. Mnogi niti ne znaju što njihov posao uključuje, pa malo njih može izvući maksimum iz svog potencijala.
Više od bilo kojeg drugog posla, odgovornosti na poziciji glavnog izvršnog direktora razlikuju se od dužnosti do mjere. On je odgovoran za sve, pogotovo ako je pokretanje posao u pitanju. On je odgovoran i za uspjeh i za neuspjeh poduzeća.
Izvedba, marketing, strategija, financije, stvaranje kulture tvrtke, ljudski resursi, zapošljavanje, otpuštanje, poštivanje sigurnosnih propisa, prodaja, PR… Sve to pada na njegova leđa.
Koje su dužnosti glavnog direktora?
Direktor mora sam obavljati određene dužnosti. Neke stvari se ne mogu delegirati, kao što su:
- stvoriti imidž,
- izgradnja tima višeg menadžmenta,
- financiranje emisije,
- naravno, samo delegiranje koje može izvršiti samo on.
Puno pokretanje Direktori smatraju da je prikupljanje sredstava njihova najvažnija dužnost. Važan je, ali to je njihov najveći doprinos u izgradnji vrhunskih poslova koji će donositi novac.
Ovo su glavne dužnosti:
1. Postavljanje strategije i vizije
Postavljanje strategije i vizije njegova je glavna dužnost. Viši menadžment može pomoći u razvoju strategije, investitori mogu odobriti poslovni plan, ali to jest CEO je taj koji u konačnici određuje smjer.
Na koje tržište će tvrtka ući? Protiv kojih konkurenata? S kojim linijama proizvoda? Kako će se tvrtka razlikovati?
CEO odlučuje, postavlja proračune, formira partnerstva i zapošljava tim za pravilno upravljanje tvrtkom.
2. Izgradnja poslovne kulture
Njegova druga dužnost je izgradnja kulture. Posao je završen uz pomoć ljudi i oni su pod dubokim utjecajem poslovne kulture. Loše radno mjesto može otjerati dobre ljude. Sjajno mjesto za rad privući će i zadržati najbolje.
Kultura se gradi na mnoge načine, i Izvršni direktor je taj koji određuje ton. Svaki njegov/njezin postupak ili interakcija šalje kulturnu poruku. Odijevanje šalje signal o formalnosti radnog mjesta. S kim generalni direktor razgovara šalje signal o tome tko jest, a tko nije bitan. Način na koji postupa s pogreškama (povratne informacije i neuspjeh) šalje signal o preuzimanju rizika. Koga otpušta i s čime se suočava stvari su koje također oblikuju kulturu.
Evo primjera utjecaja poslovne kulture na tim:
Projektni tim radio je tijekom vikenda na web stranici kako bi je pokrenuo. Rokovi su bili kratki. Njihov direktor bio je na odmoru kad je stranica pokrenuta i nije ih nazvao da im čestita. Što se nje same tiče, nije htjela miješati svoj privatni život s poslom. Zatim, ovo je bila poruka da joj je osobni život važniji od vikenda i večeri koje su morali žrtvovati kako bi sve obavili do roka.
Sljedeći put se neće toliko truditi. Emocija i utjecaj kulture bili su stvarni, čak i kad nije ispalo onako kako je CEO želio. Čestitka CEO-a timu može motivirati tim kao ništa drugo, a šutnja ih također može demotivirati.
3. Izgradnja tima
Generalni direktor je taj koji zapošljava, otpušta i vodi tim višeg menadžmenta, dok su oni ti koji zapošljavaju, otpuštaju i vode ostatak tvrtke. Direktor mora moći zapošljavati i otpuštati one koji ne ispunjavaju uvjete.
Mora riješiti probleme između starijih članova tima i držati ih zajedno u istom smjeru. Postavlja smjer komunicirajući strategiju i viziju prema kojoj se tvrtka kreće. Strategija utvrđuje smjer. Samo uz jasan smjer tim može raditi zajedno i doći do cilja.
Ako je vizija postavljena kamo tvrtka ide, vrijednosti će reći kako će tvrtka postići taj cilj. Vrijednosti diktiraju prihvatljivo ponašanje. CEO implementira vrijednosti kroz akcije i reakcije.
Postavljanje kliznog rasporeda šalje poruku o ocjenjivanju kvalitete.
Herojski oporavak tima ne treba slaviti kada su mogli zajedno izbjeći problem, a to šalje poruku prevencije umjesto kontrole štete. Ljudi primaju naznake o unutarnjim vrijednostima (povjerenje, iskrenost, otvorenost) iz postupaka osobe na poziciji WHO-a.
4. Raspodjela kapitala
CEO je taj koji određuje proračun u tvrtki. Financira projekte koji podržavaju strategiju i odbija projekte koji gube novac ili ne podržavaju strategiju. On pažljivo razmatra glavne troškove tvrtke i upravlja kapitalom tvrtke.
Ako tvrtka ne može iskoristiti svaki dolar prikupljen od investitora da proizvede barem 1 dolar vrijednosti, tada odlučuje kada vratiti novac investitorima. Neki izvršni direktori sebe ne smatraju financijskim stručnjacima, ali na kraju ipak jesu oni odlučuju što će učiniti s financijama poduzeća.
U koje zamke CEO može upasti?
Generalni direktor može stvarati probleme tvrtki kada ne razumije svoje dužnosti ili kada nema adekvatan sustav za mjerenje svog uspjeha. Istina je da jesam rad može pokvariti i nestručna osoba. Kaže se da moć kvari ljude, a malo je moćnijih pozicija od pozicije predsjednika uprave.
Nažalost, vrlo često se događa da direktor postane prepotentan, a da toga nije ni svjestan. Brzo zaborave kako je to imati šefa. Imaju svu slobodu ignorirati povratne informacije koje ne žele čuti i neće nikome odgovarati za njih, tj. neće nikome polagati račune.
Mogu si dati povišice i istinski vjeruju da to zaslužuju. Često zaborave kako je to biti “netko običan”.
Malo je menadžera koji se razumno i normalno ponašaju prema svojim zaposlenicima ali to je već stvar koja se tiče psihologije i karaktera određene osobe koja se preobrazila kada je dobila vlast u svoje ruke.
Velika je prijetnja poslovanju kada CEO postane arogantan. Kad vam stvari krenu po zlu, možete kriviti bilo koga oko sebe, a da ne tražite nekoga koga ćete okriviti u sebi. Vrlo lako može reći:
“Moji zaposlenici to jednostavno ne shvaćaju i nesposobni su.”
Pritom nikad ne razmišlja da ih je on angažirao.
Je li zaposlio ljude koji nisu bili kompetentni? Može li biti da ne komunicira jasno ciljeve? Može tvrditi da su se “tržišni uvjeti promijenili”. To bi mogao biti jedan od razloga propasti posla, ali jest posao CEO-a je predvidjeti tržišne pozicije s mnoštvom mogućih scenarija, kako bi se tvrtka vratila na put uspjeha.
Također, titula izvršnog direktora može dovesti do previše samopouzdanje. Često može pomisliti:
“Budući da sam CEO, mogu razumjeti poso bolje od bilo koga drugog.”
Nijedan CEO ne može biti stručnjak u svim područjima. Direktor koji radi svoj posao provodi vrijeme gledajući širu sliku.
Ako on poznaje detalje posla bolje od svog zaposlenika onda ili zapošljava neadekvatne ljude ili provodi vrijeme na pogrešnim razinama organizacije. U redu je da izvršni direktor upravlja operacijama ako je potrebno, ali onda bi trebao brzo zaposliti dobrog operativnog menadžera i fokusirati se na strategiju, jer to je ono što će tvrtku tjerati naprijed.
Nitko nije nepogrešiv, pa ni direktor, a često i misli da jest. Zato si znaju dati grandiozne plaće, što opet zna biti demoralizirajuće za ostatak ekipe koji vidi veliku nepravdu, ali ne smije ništa reći.
S obzirom na to da sebe smatraju nepogrešivima, često misle da više nemaju što naučiti pa lako prestanu tražiti nova znanja. Bez kvalitetne povratne informacije o tome kako rade svoj posao, mogu pogrešno misliti da njihovi postupci vode do uspjeha.
U stvarnosti, ono što se događa je da glavni izvršni direktor radi pogrešnu stvar, ali njegov tim naporno radi da mu to prikrije.
Ovo su dužnosti i odgovornosti izvršnog direktora poduzeća u narednim tekstovima pisat ćemo i o tome kako CEO treba raditi na sebi da izbjegne ove zamke u što mnogi lako upadaju i kako se poboljšano poslovanje poduzeća i ljudi koji ga prate.
Preporučujemo da pročitate:
- Zanimljivi načini manipulacije ljudskim mozgom
- Ukradeni izumi: 5 legendarnih izuma (za koje njihovi izumitelji nisu zaslužni)
- Klasični automobili budućnosti – Ovi će automobili postati klasici
- Kako upravljati svojim novcem?