Čekali ste! Vaša knjiga je izašla. Buljiš u to, listaš, raduješ se. Pozivi stižu, svi vam čestitaju, ali – možete li odahnuti? Pa ne. Slijedi ne baš lagani dio – promocija.
Kako ga promovirati na pravi način, a da se ne oslanjate isključivo na etiketu koja stoji iza vas? Ako uopće netko stoji iza vas…
Mnogi pisci griješe misleći da je isključivo posao izdavača da se bave marketingom i promocijom svoje knjige i da oni s tim ne bi trebali imati ništa. Izdavačka kuća koja je prihvatila vaš rukopis će, ovisno o mogućnostima, učiniti sve da knjiga dođe do što većeg broja čitatelja, jer svako novo izdanje obostrana je radost.
Sve je stvar dogovora i dogovora, prisutnost nakladnika u medijima, na društvenim mrežama i internetu općenito, a posebno budžet planiran za promociju vaše knjige. Sukladno tome bit će vam osigurana reklama, gostovanje u medijima, intervjui, predstavljanje knjige novinarima i čitateljima na nekom lijepom mjestu…
Tijekom svojih pet minuta surađujte s urednikom što je više moguće.
To ne znači da mu telefon treba biti vruć od vaših poziva, niti da vi trebate opsjedati redakciju. To su ljudi s puno iskustva i nemaju vremena za gubljenje, stoga budite konstruktivni i dajte svoje prijedloge u vezi promocije.
A kada se naslovnice potpuno ohlade, i imate li nekoga iza sebe ili ste samoizdavač, uzmite stvar u svoje ruke.
Početi:
- Napravite nekoliko vlastitih profesionalne fotografije
- Imajte ga uređen životopis u pdf formatu
- Dizajnirajte kako će vaš izgledati potpis u e-mailovima, na forumima i svugdje gdje se pojavite na internetu. Potpis se može povezati i voditi na stranicu na web stranici izdavača na kojoj se knjiga može kupiti ili na vaš blog. Navedene adrese možete ostaviti i pod redovnom signaturom.
Koja je skupina ljudi vaša publika i kako do njih dolazite?
Definirajte svoju “personu” u marketinškom smislu te riječi. Kako izgleda osoba koja treba vašu knjigu? Što on dobiva? Zabaviti se, naučiti nešto, riješiti problem? Čitatelji žele znati za koje će iskustvo biti bogatiji, zašto bi vas trebali čitati, a odgovori na ova pitanja pomoći će vam da ih pronađete.
Ciljajte na ljude koje zanima područje kojim se bavite, odnosno tema koju obrađujete u knjizi.
Dobar dizajn naslovnice, privlačan naslov, urednička recenzija i nekoliko kratkih komentara na stražnjoj korici koje je napisao neki od utjecajnih ljudi iz svijeta književnosti…
Sve utječe na prosudbu čitatelja.
Dajte svom uredniku prijedloge o tekstu koji će knjigu ukratko uvesti u offline i online svijet. Rečenica ili dvije koje će se pojaviti uz naslovnicu knjige na plakatu, web banneru, u promo videu, novinskom oglasu… Odustanite od svojih prijedloga ako urednik ima bolje rješenje. I taj tekst je važan dio kampanje.
Zamolite svog izdavača za sliku naslovnica u većoj rezoluciji. SEO optimizacija slike za tražilice je obavezno, prvih nekoliko stranica u PDF formatu, opis knjige, kao i sve ostale informacije o knjizi – format, broj stranica, uvez. Ako primijetite da na stranicama nekog od distributera knjige nema slike naslovnice ili su podaci o vašoj knjizi nepotpuni, pošaljite im sve što nedostaje. Učinit ćete uslugu sebi i njima.
Kontakti, kontakti…
Ako ne vi, neke od novinara poznaju vaši prijatelji ili prijatelji vaših prijatelja. Poklonite primjerak knjige onima koji bi vas mogli pozvati na razgovor, gostovanje. A onda pročitajte dijelove knjige, ispričajte priču – zašto ste je napisali, što vas je motiviralo, inspiriralo…
Pratite blogove i web portale koji se bave kulturom, pronaći način da dobijete recenziju.
Sudjelujte u raspravama na blogovima, forumima. Dajte savjete, ponudite pomoć neafirmiranim piscima.
Publicistična književnost
Ako volite publicistiku, umrežite se s ljudima iz svog područja. Održi besplatno predavanje, radionicu, prezentaciju. Ne držite svoje ideje i savjete između korica knjige. Podijelite dio kako bi netko htio pročitati cijelu.
Zašto biste trebali imati blog i/ili Facebook stranicu?
Ako nisi na internetu, kao da nisi nigdje.
Samo stvorite Facebook stranicu ili, još bolje, blog za povezivanje s Facebooka.
Na taj način možete svakodnevno komunicirati s čitateljima i ljudima iz svoje branše, najavljivati gostovanja, objavljivati ulomke iz knjiga, prikaze, intervjue, fotografije…
Ljudi će htjeti zaviriti u vaš život, stoga – osim što pišete o svojoj knjizi – pišite i o sebi. Tko ste kad niste pisac, što čitate, gledate, slušate, koje stranice posjećujete, što vas inspirira… Blog može biti i vaš dnevnik. Doslovce.
Puno će vam značiti komentari koje će čitatelji ostavljati, a svi ih rado čitaju jer su autentični.
Upravljanje web stranicom može biti vrlo zanimljivo i nije komplicirano za naučiti. Ima toliko tutorijala i tečajeva. Facebook nudi i besplatan tečaj na engleskom – Blueprint.
Dodatni savjeti:
– Razmislite gdje se okupljaju pisci
– Razgovarajte s knjižarima, knjižničarima, izdavačima
– Napravite plan za nadolazeće Sajam knjiga
– Na kojem drugom sajmu ili događaju vaša knjiga može biti zanimljiva (turizam, sajam obrazovanja), odnosno koji su glavni događaji iz područja koji koreliraju s vašom knjigom
– Definirajte autoritete koji bi htjeli pročitati vašu knjigu i čije bi vam mišljenje bilo važno, rađat će se ideje kako doći do njih
– Koji su hobiji u korelaciji s vašom knjigom i gdje se okupljaju ti hobisti
– U kojoj ustanovi želite li održati prezentaciju knjige?
– Tko vam je konkurencija i čime se bavi? Postoje li bolje knjige iz vašeg područja?
Još dodatnih savjeta:
– Revidirajte svoje cijene u smislu još jedne nove analizeakcija uvijek može biti dobra ideja
– Saznajte koje su riječi surferi koristili da bi pronašli vašu knjigu na Googleu, počnite učiti SEO optimizaciju
– Razmislite o ključnim riječima koje mogu prodati vašu knjigu na AdWordsu
– Razmislite o web-lokacijama na kojima možete pokrenuti Display Adwords kampanju
– Saznajte više o inteligentnom ponovnom marketingu
– Uz koji proizvod može biti vaša knjiga? skuplja prodaja? Koji proizvodi mogu biti vaše knjige? skuplja prodaja?
– Uvući se Nativno oglašavanje putem nečije liste e-pošte
– Misli o regionalna blogosferaintervjui na blogu, postovi gostiju, komentari
– Influence marketing je vrlo učinkovit. Znate li da u Srbiji postoje ljudi koji imaju preko 100.000 pretplatnika na YouTube kanalu?
– Razmislite o affiliate marketingu. Postoje i domaći servisi koji rade komisionu prodaju.
– Tko možeš biti ti? partner u promociji knjige?
– Voditi dnevnik aktivnosti i neka zavire stručnjaci za prodaju
– Pokušajte što pažljivije mjeriti i pratiti rezultate, o čemu smo već pisali Udemy tečajevi
Gotovo sve od navedenog možete primijeniti ako ste nezavisni izdavač ili ste se odlučili samo za elektroničko izdanje svoje knjige.
Pobjegnite od klišeja u svom razmišljanju i budite ustrajni. Hakirajte tržište, smislite nešto novo. Nitko ne može promovirati vašu knjigu bolje od vas samih.
Ako imate neku drugu ideju, podijelite je s nama kroz komentare, jer bitno znanje je ono koje se dijeljenjem množi, rekao je jedan moj kolega.