back to top

Šest uzroka sindroma izgaranja koje morate znati

Cijena sagorijevanje na poslu je razorno visoka ne samo za zaposlenike nego i za organizaciju u cjelini.

Tri Glavne karakteristike poslovnog izgaranja su:

  • Emocionalna iscrpljenost
  • Depersonalizacija
  • Nedostatak osjećaja osobnog postignuća

Ovo su dobri pokazatelji prisutnosti sindroma izgaranja (izgorjeti), ali nisu uzroci. Ovo su samo simptomi ili krajnje posljedice izgaranja. Uzrok poslovnog izgaranja je nesklad između posla i zaposlenika.

Kada se javlja sindrom sagorijevanja?

Neslaganje se stvara kada postoji sukob između prirode osobe i prirode posla koji bi trebala obavljati. Kad god se ove razlike pojave u visokom stupnju, zaposlenici će polako ali sigurno izgorjeti. To ima ogroman negativan učinak i na organizacije i na zaposlenike.

Sigurno ne želite riskirati da “pregorite”, jer to je velika stvar problem. Zbog izgaranja možete mrziti svoj posao, biti sve više odsutni, smanjiti učinak, postati cinični, a sve to može vas učiniti potpuno iscrpljenima, pa čak i depresivnima.

Nažalost, kada se simptomi sagorijevanja već očituju, zaposlenik često ne rješava uzroke već samo ublažava te simptome. U 90% slučajeva glavni krivac za ovo stanje je radno okruženje.

Osim očitih posljedica sindroma izgaranja, vitalnost i kreativna snaga osobe bit će osujećeni ili uništeni. Njezina strast i osjećaj svrhe mogu biti potpuno uništeni.

Zbog toga su mnogi liječnici napustili medicinu, direktori napustili korporativni svijet, a stručnjaci zanemarili svoje profesije. To su osobne tragedije koje su se mogle spriječiti.

Za tvrtke, neuspjeh otkrivanja izgaranja na radnom mjestu može rezultirati nefunkcionalnom radnom snagom, velikom fluktuacijom zaposlenika i lošim proizvodima i uslugama.

Nesklad odgovoran za poslovno izgaranje istražuje dr. Christina Maslach. Zaključila je kako svaki zaposlenik i svaka organizacija treba obratiti pozornost na sljedeće 6 uzroka izgaranja.

1. Pretrpan poslom

Otkazi, rezanje proračuna i reorganizacije obično donose veći intenzitet rada, dulje radne dane i veću složenost posla.

Ukratko, od ljudi se traži da učine puno više za manje novca, što može biti iscrpljujuće.

2. Nedostatak kontrolesindrom izgaranja

Organizacije koje postanu netolerantne prema kreativnom rješavanju problema i teže centraliziranoj kontroli ugušit će individualnu autonomiju.

Time se smanjuje sposobnost zaposlenika da:

  • postaviti granice
  • vježbati rješavanje problema,
  • odabir individualnog pristupa radu,
  • dodijeliti resurse,
  • postaviti prioritete.

Ukupni učinak je gubitak interesa za posao i velika frustracija.

3. Nedovoljna nagrada

Ekonomija koja se fokusira na smanjenje troškova također rezultira smanjenjem organizacijskih kapaciteta za nagrađivanje svojih zaposlenika.

Ljudi žele opipljive nagrade za rad kao što su novac, sigurnost, priznanje, razne pogodnosti, unutarnje zadovoljstvoitd. Ako toga nema, počinjemo se pitati zašto toliko radimo.

Više rada + mala nagrada = nezadovoljstvo.

4. Raspad zajednice

Kako organizacije prebrzo rastu, želja za kratkoročnim profitom može postati važnija od međuljudski odnosi u društvu.

To će neizbježno dovesti do sve većih sukoba među zaposlenicima, do nedostatka međusobne podrške, poštovanja i rastućeg osjećaja izoliranosti. Dr. Maslach ističe:

“Osjećaj pripadnosti nestaje kada ljudi rade odvojeno, a ne zajedno.”

5. Odsutnost pravde

Dr. Maslach napominje da smatramo da je radno mjesto pošteno kada su osigurana tri ključna elementa:

  • povjerenje,
  • otvorenost,
  • poštovanje.

Kada su sva tri prisutna, zaposlenici su cijenjeni i osjećaju se cijenjenima. Tada će postati potpuno angažirani (što je suprotno od krajnjeg rezultata sagorijevanja). Kada tih elemenata nema, izgaranje će biti izravan krajnji rezultat.

6. Sukobi vrijednosti

Ako poslodavci tvrde da su predani usluzi, ali poduzimaju radnje koje štete kvaliteti usluge koju pružaju, tada je rezultat sukoba.

To može biti posebno frustrirajuće i demoralizirajuće za zaposlenike, pogotovo ako su njihove temeljne vrijednosti ili unutarnji moralni kompas napadnuti.

Kako bi tvrtke imale kvalitetan proizvod ili uslugu, njihove vrijednosti moraju ostati usklađene s vrijednostima njihovih zaposlenika.

Ove se razlike mogu pojaviti u bilo kojoj kombinaciji ili zbroju ovih 6 uzroka. Međutim, oni se moraju rješavati pojedinačno, jer svaki od ovih problema ima jedinstven skup rješenja.

Trošak poslovnog izgaranja je razorno visok, ne samo za zaposlenika nego i za organizaciju u cjelini. Neuspjeh da se uoče ove razlike rezultirat će nefunkcionalnim i “spaljenim” osobljem te lošijim proizvodima i uslugama.

Prepoznajete li neku od ovih razlika u svom radnom okruženju? U tebi? Ako je tako, što želite učiniti u vezi s tim?

Izvor


Izvor: ( samoobrazovanje.rs / MediaPlan.ba )