Djetetov psihofizički razvoj vrlo je složen proces. S razvojem živčanog sustava dolazi do razvoja kognitivnih i emocionalne silebrojne sposobnosti u kretanju i govoru. Dinamika razvoja svakog djeteta obojena je njegovim osobnim karakteristikama, iskustvom, potencijalima koje nosi u sebi, kao i okolinom u kojoj raste i razvija se.
Može se reći da svaki mališan ima svoj tempo razvoja. Ipak, postoje određene zakonitosti koje se u pojedinim razvojnim fazama djeteta podrazumijevaju i očekuju. Odstupanja od ovih zakonitosti znak su da treba reagirati i djetetu pružiti podršku u prevladavanju problema, odnosno u svladavanju tog uspona na razvojnom putu.
Problemi u sferi govorno-jezičnog razvoja djece posljednjih godina sve su izraženiji i mogu se smatrati aktualnima. U sljedećim redovima predstavit ćemo neke od osnovnih pokazatelja problema u razvoju govora, kako ih prepoznati i kada je pravo vrijeme potražiti stručnu pomoć.
Koji su uzroci kašnjenja govora i jezika kod djece?
Danas je sve prisutniji problem zaostajanja u razvoju govora i jezika kod djece. Na to ukazuju neke statistike svako peto dijete susreće se s nekim od poremećaja što zahtijeva logopedski tretman. Zaostajanje u razvoju govora znači da se dijete ne može služiti govorom i drugim oblicima komunikacije s okolinom na način očekivan za njegovu kalendarsku dob.
Kašnjenje govora i jezika dva su različita problema, ali se često preklapaju. Naime, jezik je čin slanja i primanja informacija, dok je govor sposobnost verbaliziranja jezika odgovarajućom artikulacijom. Dijete može pokazivati probleme s govorom ili kašnjenjem u govoru, ali također je moguće da neka djeca imaju te probleme u isto vrijeme.
Kašnjenja u govoru i jeziku mogu imati različite uzroke. To mogu biti senzorni poremećaji, problemi uzrokovani genetskim čimbenicima, poremećaji autističnog spektra, cerebralna paraliza, intelektualni poremećaji, oralno-motorički poremećaji ili neki drugi specifični problemi u razvoju. Osim toga, stručnjaci ističu da odrastanje djece u eri digitalnih uređaja i sve veća izloženost i utjecaj ekrana (mobilnih telefona, tableta i televizije) jedan je od čimbenika koji dovode do kašnjenja u razvoju govora i jezika.
Kako prepoznati kašnjenje govora?
Indikatori razvoja su znakovi razvoja kod djece koji se odnose na ono što možemo očekivati od djeteta u određenoj dobi. Američko pedijatrijsko društvo izradilo je popis pokazatelja koji imaju za cilj pomoći roditeljima i stručnjacima u praćenju razvoj djeteta. ovaj lista razvoja izvedena je iz postojeće literature, iskustva, prakse i statističkih analiza. Detaljnije činjenice o psihomotorni razvoj djeteta a razvojne kontrolne liste su lako dostupne i mogu se pronaći online na stranicama za razvoj djeteta.
Kada znamo što možemo očekivati od bebe, a onda i djeteta u određenoj dobi, možemo na vrijeme uočiti sva odstupanja i poteškoće te potražiti pomoć pedijatra.
Odstupanja koja ukazuju na problem kašnjenja u razvoju govora i jezika
Indikatori da se roditelji trebaju obratiti pedijatru koji će im dati daljnje smjernice za primjereno liječenje su kada:
- Beba u dobi od 1 do 4 mjeseca ne obraća pozornost na ljude u svojoj neposrednoj okolini.
- Između 4. i 6. mjeseca beba ne počinje brbljati i pojačavati vokalizaciju vokala.
- Do 9. mjeseca trebala bi se okrenuti kad joj se kaže ime, ali ne okreće se.
- Do 12. mjeseca očekuje se da će prva riječ biti izgovorena, ali ona izostaje.
- Do svog prvog rođendana od djeteta se očekuje da koristi geste kao što su pozdrav i mahanje, međutim gesta pozdrava pa-pa i druge geste izostaju.
- S 18 mjeseci dijete bi trebalo više govoriti, popraćeno gestikulacijom i očekivanjem oponašanjem zvukova, onomatopejom i oponašanjem situacija. U slučaju kašnjenja, to se može izostaviti.
- Ako dijete pokazuje otpor prema verbalnom izražavanju i voli gestikulirati, i to može biti slučaj signal za kašnjenje u razvoju govora i jezika.
- Do 2. godine života od djeteta se već očekuje da razumije i slijedi verbalne zahtjeve upućene njemu, da može izgovarati riječi i izraze umjesto da ih oponaša, ali ono to ne čini.
- Do 3. godine dijete ne zna ispričati jednostavnu priču, ne poznaje funkciju predmeta iz okoline i ne izgovara kratke fraze.
- Do 4. godine dijete ne izgovara većinu suglasnika, ne razumije pojam „isti i različiti“, ne razumije značenje pojma „pored ili ispod!“, ne zna odgovoriti na pitanje „Zašto“.
Ovo su samo neki od zadataka koje dijete s pravilnim psihomotornim razvojem treba moći obaviti. Onda kada jedno od ovih ponašanja nedostaje kod djeteta, to je to alarm za roditelje da potraže pomoć pedijatra. Ovisno o utvrđenom problemu, pedijatar će izdati uputnicu za odgovarajućeg specijalistu.
Zastoj ili zastoj u razvoju govora i jezika može uzrokovati brojne poteškoće, jer djeca koriste riječi kako bi izrazila svoje potrebe i osjećaje. Onda kad ne mogu, dignu se problem u komunikaciji s okolinompotrebe se ne mogu zadovoljiti i javlja se nezadovoljstvo.
Kako se dijagnosticira kašnjenje govora?
Dijagnostički postupak započinje pedijatar koji će pažljivo sagledati činjenično stanje i problem u razvoju govora. On će obaviti fizički pregled s pitanjima o djetetovoj povijesti bolesti i njegovom dosadašnjem razvoju. Ako se utvrdi da postoji problem s govorom ili jezikom, pedijatar će Uputite dijete logopedu. Nadalje, logoped će predložiti sve potrebne pretrage i pretrage kako bi se otkrila priroda i uzrok problema te utvrdilo postoji li fiziološka barijera koja ometa govor, poput oštećenja sluha ili govora. U suradnji s logopedom roditelji će dobiti pravu pomoć i smjernice kako potaknuti razvoj govora i jezika kod djeteta.
Nisu sva odstupanja u razvoju jezika i govora nerješiv problem, niti je svaki zastoj u govoru strašan i zabrinjavajući. Naprotiv, pravodobno tretman kod dečjeg logopeda u Nišu je dobar način pomoći djetetu da prevlada prepreke u razvoju govora.
Nedostatak riječi i problemi u govoru koče njihov cjelokupni razvoj, frustriraju dijete i dovode do razvoja novih problema. Dijete tada nema dovoljno kapaciteta nositi se s napetošću i emocije koje doživljava kroz frustraciju te mu je potrebno pomoći i pružiti podršku kroz koju će razvijati svoj govor, naučiti komunicirati i izražavati svoje potrebe. Osim toga, dijete će postupno razviti strategije kanaliziranja i izražavanja nezadovoljstva i ljutnje na prihvatljiv način.
Pomno odabranim tretmanom koji je prilagođen individualnim mogućnostima i potrebama djeteta, logoped će pomoći u učenju govornih i jezičnih vještina. Važno je na vrijeme uočiti moguće smetnje i što prije se javiti logopedu.
The post Kako prepoznati zaostatak u razvoju govora kod djeteta first appeared on Blogovi o obrazovanju u XXI stoljeću -.
Izvor: ( samoobrazovanje.rs / MediaPlan.ba )