Ako bismo život i istraživački rad jednog od najvećih umova 20. stoljeća, Carla Gustava Junga, pokušali sažeti u jednu rečenicu, to bi bilo: “Ne tražite istinu izvana; ona počiva u unutarnjem čovjeku.”
Knjiga “Sjećanja, snovi, misli” posljednje je Jungovo djelo čijem su se pisanju dugo protivili “duhovni gorostas”, kako ga je u predgovoru knjige nazvao Vladeta Jerotić, znajući da su autobiografije prvenstveno subjektivne, da mogu biti ispunjeni iluzijama, uljepšavanjem i krivim pogledima i tumačenjima.
Također, bio je svjestan da njegov doživljaj stvarnosti gravitira oko unutarnjih iskustava, snova, intuicije, vizija i fantazija. Vanjska iskustva uglavnom su mu bila izbrisana iz sjećanja, dok su samo ona unutarnja za njega imala bitnu vrijednost i ostavila neizbrisiv trag. Zato se bojao reakcije čitatelja, više nego prije objave bilo kojeg drugog djela. Pogotovo jer je konačno otkrio svoje intimne stvari, što je protivno njegovoj prirodi.
Sjećanja
Jung je napisao dvadesetak knjiga, od kojih su neke nastale nakon desetljeća proučavanja, a neke u samo nekoliko dana, pod poticajem “numena arhetipa”, s dojmom da mu je neka viša inteligencija nametnula određeni zadatak.
Švicarski psihijatar, kako u svom radu, tako i u životu, pokušao je učiniti nemoguće – stvoriti sintezu znanosti, umjetnosti, filozofije i religije. Stoga njegova autobiografija predstavlja izuzetno složenu zbirku filozofskih i znanstvenih promišljanja, introspektivnih promišljanja duhovnih iskustava, uvijek na korak od potpunog razumijevanja za čitatelja. Zavirivati u Jungov um može se činiti kao da vidite tračak otkrivenja neizmjerne božanskosti.
Pišući o svom djetinjstvu i odrastanju, Jung opisuje prvi susret s religioznim osjećajima, razapet između učenja svoga oca, svećenika protestantske denominacije (koji je slijepo vjerovao u učenja crkve bez ikakvih proživljenih duhovnih iskustava) i osobnog religioznog osjećaja, utemeljen na dubokim duhovnim iskustvima i otvoren za propitivanje dogmatskih načela, od kojih su ga najviše smetali fanatizam i netrpeljivost prema svemu Drugome.
Otuda i Jungov osjećaj velike usamljenosti u djetinjstvu, a još više u kasnijem životu ne pripisuje to nedostatku ljudskog društva, već nemogućnost komuniciranja s drugima o onome što se u njemu rađa. Jaka intuicija i moć zapažanja, kao i samoispitivanje, doveli su ga do zaključka da u njemu postoje dvije osobnosti – jedan koji je zaljubljen u znanost i drugi koji je dio tajanstvenih svjetova.
Njegov otac, koji se nije usuđivao razmišljati i raspravljati o vjerskim temama, očajnički se boreći za očuvanje vjere dok su ga nagrizale vjerske sumnje, sve se češće svađao sa suprugom, Jungovom majkom, zapravo svađajući se sam sa sobom. Jung je vrijeme provodio čitajući i uglavnom se igrajući sam, opčinjen kamenjem i vatrom. Neobičan zastrašujući san koji je obilježio njegovo djetinjstvo i kasniji život za njega je bio “inicijacija u svijet tame”.
U školi se trudio ne isticati se previše svojim znanjem, ali već je bio obilježen različitošću od svojih vršnjaka. Čeznuo je za susretom s učiteljem koji je razmišljao izvan religioznih okvira, koji je sumnjao i preispitivao, a možda i razumio „tajne kamenja“. Čitao je Schopenhauera i Kanta, ali je duhovnog srodnika našao u Goetheu Faustu kojem Mefistofeles predstavlja čovjekovu zlokobnu sjenu njegova mračna strana. Proturječja u čovjeku treba prepoznati i prihvatiti, a ne negirati, tvrdio je Jung. To je jedini put do cjelovitosti bića.
Snovi
Snovi su mu, kao izvjestitelji nesvjesnog, pomogli pri donošenju životnih odluka o daljnjem studiranju, ali i u svim kasnijim znanstvenim otkrićima. Odluka da studira psihijatriju za njega je bila sudbonosna. U psihijatriji je postojalo empirijsko polje gdje je konačno pronašao sjecište prirode i duha. Njegov rad s pacijentima temeljio se na poštivanju ljudske osobnosti i iskrenom zanimanju za bolest njihova duha. Povezao je razumijevanje psihoza sa razumijevanjem simbolizma, proizašlim iz proučavanja mitologije.
Prijateljstvo sa Sigmundom Freudom još je više otvorilo vrata čudesnog svijeta nesvjesnog. Obostrana fascinacija međusobnim poznanstvom dovela je do dugih razgovora, istraživanja, dopisivanja i rasprava. Tijekom njihovih susreta događale su se čudne stvari – od Freudove nesvjestice do gromoglasnog pucanja predmeta u sobama u kojima bi se nalazili. Jung se dugo bojao izraziti svoje mišljenje, bojeći se Freudovog čvrstog jednostranog stava i gubitka prijateljstva s njim. Tu neminovnost teško je podnosio, ali je bio uvjeren da mora ići svojim putem.
Najzahtjevnije štivo i možda najuzbudljiviji dio autobiografije njegovi su zapisi o susretima s nesvjesnim. Njegova obitelj – supruga i petero djece, kao i pacijenti prema kojima je imao profesionalnu odgovornost – stajali su kao protuteža oslobađanju neprekidnog toka fantazija koje su uznemiravale Jungovu osobnost. Kao primjer iznimne inteligencije koja je uništena napadima sadržaja iz nesvjesnog, jer nije imala uporište u stvarnom životu, navodi život Nietzschea, prema kojem autor pokazuje veliko strahopoštovanje. Jung je takvu nestvarnost smatrao kvintesencijom užasa jer je uvijek težio “ovom svijetu i ovom životu”.
Izdržao je oluje psihičke energije “životinjskom snagom” radeći vježbe joge kako bi smirio tjeskobu i nastavio proučavati slike. Te godine prožete duhovnom tjeskobom i paklenim mukama, u kojima se sve bitno razotkrilo, smatra najvažnijima u svom životu.
Oblikovanje sadržaja nesvjesnog u znanost je za Junga bio posao koji je i volio i mrzio i koji je za njega predstavljao “najveće bogatstvo”, jedini način na koji je mogao podnijeti vlastitu egzistenciju i živjeti je što smislenije. Sposobnost prevođenja osjećaja u slike bila je ta koja mu je donijela mir i spokoj; inače bi zapao u destruktivne neuroze. Pokušati razumjeti fantazije značilo je izravno se suočiti sa strahom.
Udubljivanje u nju donijelo je otkriće arhetipova, Anime, Animusa, Sebstva.
Shvaćanje mandale kao transcendencije koja vodi do središta, individuacije i Sebstva za Junga je bio najvažniji uvid. Prema njemu, mandala označava cjelovitost Jastva, utjelovljenu božanskost u čovjeku. Dosezanje Sebe kroz individuaciju jedini je cilj psihološkog razvoja pojedinca.
Refleksije
Čudesno lijepi opisi putovanja kroz Indiju, Afriku, Ameriku napisani su u službi sazrijevanja Jungove velike ličnosti. Želio je vidjeti i osjetiti što će mu te zemlje otkriti i reći. Dio također opisuje njegova razmišljanja o sinkronicitetu život nakon smrti, kao i njegova kasnija razmišljanja. Vizije koje je doživio dok je bio teško bolestan najupečatljiviji su dio autobiografije, koja za čitatelja predstavlja ne samo putovanje kroz Jungovu individuaciju, već i kompliciran osobni proces gdje na kraju čitatelj nije isti kao na početak čitanja.
Na kraju svoje biografije, uključujući i njegovo cjeloživotno istraživanje, Jung kaže sljedeće:
“Zapanjen sam, razočaran, zadovoljan sobom.” Rastrojen sam, depresivan, ekstatičan. Ja sam sve to u isto vrijeme, pa ne mogu donositi konačne sudove. Nisam u stanju odrediti konačno značenje ili besmisao; Nemam konačan sud o sebi i svom životu. Ne postoji ništa u što sam apsolutno siguran. Nemam konačna uvjerenja – zapravo ni o čemu. Znam samo da sam rođen, da postojim i imam dojam da me stalno nešto nosi. Postojim na temelju nečega što ne znam. Unatoč svim nesigurnostima, osjećam postojanost koja prožima sve što postoji, osjećam kontinuitet svog oblika postojanja.
Svijet u kojem smo rođeni je surov i okrutan, ali uzvišeno lijep. Što nam se čini važnijim – smisao ili besmisao – stvar je temperamenta. Kad bi besmisao prevladao, smisao života bi postupno nestajao nakon svake faze našeg razvoja. Ali to nije tako, ili se meni tako čini. Vjerojatno su, kao i kod svih metafizičkih pitanja, oba istinita: život jest – ili ima – i smisao i besmisao. Nadamo se, iako sa tjeskobom, da će taj osjećaj prevladati i dobiti bitku.”
Carl Gustav Jung, osoba snažnog uvida i sam arhetip mudrog proroka, ostao je ponizan pred tajnom ljudske duše do posljednjeg dana. Gledajući unatrag, razmišlja o tjeskobnom osjećaju otuđenosti od drugih ljudi. Upravo ga je ta odvojenost od drugih odvela u vlastiti unutarnji svijet i neočekivano mu se otkrila.
The post Recenzija autobiografije Carla Gustava Junga – “Sjećanja, snovi, refleksije” prvi put se pojavio na Blogovi o obrazovanju u XXI stoljeću -.
Izvor: ( samoobrazovanje.rs / MediaPlan.ba )