back to top

Noam Chomsky – život i stvaranje putem kreativnosti i kritičkog pogleda na svijet

Kratka biografija

Američki lingvist, filozof, pisac i sveučilišni profesor, Avram Noam Chomsky, rođen je 1928. u Philadelphiji. Potječe iz židovske obitelji, a svoje odrastanje pripisuje hebrejskoj kulturi i jeziku s jedne strane i antisemitskom okruženju s druge strane.

Njegovi roditelji, ruski imigranti William Chomsky i Elsie Simonofsky, bili su učitelji i jedni od rijetkih Židova koji su u to vrijeme imali posao; rekli su jidiša otac je autor disertacije na hebrejskom iz 14. stoljeća. Datira od najranijih dana ljubav prema jeziku i lingvistici i s Noom.

Avram gotovo da i ne koristi svoje ime jer ga ni njegovi roditelji nikada nisu koristili, pa je njegovo srednje ime postalo legalno ime, kako sam navodi. Nakon što je završio Central High School u Philadelphiji, studira filozofiju i lingvistiku na Sveučilištu Pennsylvania. Njegovi učitelji i mentori bili su filozofi West Churchman, Nelson Goodman i lingvist Zelig Harris koji su snažno utjecali na Chomskog da nastavi školovanje.

Godine 1951. otišao je na Sveučilište Harvard kao mlađi pratilac profesora Goodmana. Nakon pet godina i napuštanja Harvarda, počeo je predavati na Massachusetts Institute of Technology. Iste 1955. godine objavio je Sintaksapoglke strukture – jedno od njegovih najboljih djela iz lingvistike. Šest godina kasnije imenovan je profesorom na Odsjeku za lingvistiku i filozofiju.

Izuzetan doprinos lingvistici

Chomsky dovodi u pitanje bihevioristički pristup proučavanju uma i jezika

Iako je javnosti poznatiji po svojim političkim stavovima i istupima diljem svijeta te kritici vanjske politike SAD-a i medija, njegovi su doprinosi lingvistici veliki. Formulirao je revolucionarnu teoriju o univerzalna gramatika”na temelju ideje da je sposobnost mozga za jezike više urođena. Skinner’s (BF Skinnerpsiholog s Harvarda) Verbalno ponašanjeu kojem Chomsky dovodi u pitanje bihevioristički pristup proučavanju uma i jezika.

Bihevioristički principi asocijacija Ne mogu objasniti bogatstvo lingvističkog znanja, njegovo neprestano kreativan korištenje ili koliko ga brzo djeca usvajaju uz minimalnu i nesavršenu izloženost jeziku u svojoj okolini. Jezična sposobnost, kako je naziva Chomsky, predstavljala je dio genetskog napretka organizma, poput vizualnog, imunološkog i krvožilnog sustava”.

Chomsky je svojim kritičkim promišljanjem posebno pridonio razvoju kognitivne revolucije.

“Njegov naturalistički pristup proučavanju jezika imao je poseban utjecaj na filozofiju jezika i uma.” Uspostavio je vlastitu hijerarhija i klasifikacija formalnih jezika na temelju njihove generativne moći”.

Chomskyjev rad kao lingvista uvelike je utjecao na modernu psihologiju, matematiku, računarstvo i medicinu.

Od 2003. je strani član Srpske akademije nauka i umetnosti (Razred za društvene znanosti).

Značajnija djela: Glasovni model na engleskom, Jezik i um, Studije semantičke i generativne gramatike, Poznavanje jezika, Mir na Bliskom istoku, Profit nad ljudima, Američka moć i nove mandarine, Lupe država, Mediji, propaganda i sustav

Bio je u braku s lingvistkinjom Carol Schetz (preminula 2008.), s kojom ima troje djece.

Posljednja zagonetka prema Chomskom
Kada sama studirao i premapogleh Da se Zanima me za lingvistika, učenicima su govorio: ovaj je vrlo zabava, ali kada završitishimo strukturalni analiza svi jezik na svijetshda zatim? Pretpostavljalo se se Da nema nijednog vasshe zagonetke.

N. Chomsky – intervju, Peščanik
Pedesete godina, postojao je ozbiljan pokušajshOh Da se razgovarajmo sushtanak problema jezik, i odmah mi smo razumjeli Da je sve problem i Da Ne razumijemo nishda. Sada se puno da doznao, i puno bolje razumijemo priroda jezik. Suvremeni lingvistika je Dash uvijek vrlo uzbudljiv. Da je hDa disciplina. Ako danas ti podučavašshda ti si podučavao prije pet godina, ili je mrtav disciplina, ili ti si mrtvih vas.

Noam Chomsky o obrazovanju

Iz navedenih riječi Chomskog vidljivo je da je uloga predavača (učitelja, profesora) zapravo ključna. Upoglučiteljica je onaj koji otvara vrata, a upoglenik onaj koji ulazi, ali i upoglučiteljica morati biti otvoriti za sve da novi shda dolazi. Prije svega mora shvatiti svoju odgojnu ulogu – pomoći učenicima da sami uče, napreduju, izgrađuju se i razvijaju.

Obrazovanje je razvoj vlastiti potencijal i vlastiti kreativnost – kako ističe Chomsky. Njegov pogled na obrazovanje, između ostalog, temelji se na idejama Friedricha von Humboldta, državnog dužnosnika, diplomata, filozofa i lingvista koji je dao značajan doprinos filozofiji jezika i teoriji obrazovanja.

Nema nijednog Istrahživljenja bez upoglenja, ni upoglenja bez Istrahživljenja je princip od kojeg Humboldt polazi vjerujući u klasični koncept holističkog obrazovanja.

Knjige Noama Chomskog

Kao reformator i utemeljitelj Berlinskog sveučilišta (zajedno sa svojim bratom Alexanderom von Humboldtom) postavio je “temelje moderne europske teorije obrazovanja u čijoj se srži nalazi sveučilište slobodadhr ili kakav ideologije i utjecaj privatni interesčija je svrha sveopće obrazovanje pojedinca“.

Chomsky vjeruje da Ne trebao bi upoglići i pripremiti se za ispit, veh za razvoj kreativnost i IstrahDapoglWHO raditi.

Sveučilište organizirano na ovaj način, u poglja jedem su sredi toshtamo znanost i profesoriznanostpoglnitipostaje model sveučilišne organizacije u svijetu. Obrazovanje, istina i vrlina tri su ključne dimenzije kojima svaki pojedinac treba težiti i unutar kojih se treba razvijati, a sveučilište nije obična škola za stjecanje vještina ili osposobljavanje za određeno zanimanje.

Na sličan način Chomsky objašnjava svoje prosvjetiteljske ideje odvajajući indoktrinaciju od pojma obrazovanja. Zaključak je u razvoj sakriti sepoglWHO mishlijenost i
Izvor: ( samoobrazovanje.rs / MediaPlan.ba )