back to top

Kako se postaje kreativnim vođom | Samoobrazovanje

Kreativno upravljanje podrazumijeva proces upravljanja čiji su ciljevi usmjereni na povećanje, procjenu i pripremu novih ideja za implementaciju unutar organizacije. Smatra se učinkovitim pristupom poticanja novih ideja i rješenja, kao i promicanju inovativnih praksi, s naglaskom na razvoj novih ideja, što predstavlja prvi korak inovacijskog procesa.

Kreativno upravljanje pruža nove perspektive o vođstvu i specifične strategije upravljanja promjenama. Važno je istaknuti da se kreativno menadžment smatra vrstom znanstvenog menadžmenta u organizacijama, koji uključuje prikupljanje informacija od članova organizacije radi odgovora na nove izazove.

kreativni menadžment

Glavna svrha kreativnog menadžmenta je stvaranje procesa koji eksplicitno utječe na poticanje kreativnosti i inovativnosti.

Bitno je naglasiti da kreativnost menadžera ne znači samo individualnu kreativnost, već kreativnost u menadžmentu, kao i kreativne pristupe menadžmentu i vođenju koji potiču kreativnost na svim razinama organizacije – individualnoj, grupnoj i organizacijskoj razini.

Iako su lideri mogući menadžeri, supervizori i drugi nositelji formalnih i neformalnih pozicija unutar organizacija, vođstvo i menadžment nisu uvijek ista stvar. To se ilustrira činjenicom da se organizacija može dobro upravljati, ali ne i voditi.

Lideri oblikuju karakteristike organizacije, poput kulture i sustava nagrađivanja, te također utječu na motivaciju zaposlenika, što je već istraženo. Također, važna je emocionalna inteligencija lidera, njegova intuicija i osjetljivost u poticanju kreativnog učinka zaposlenika.

Liderstvo je fenomen koji postoji između lidera i zaposlenika

Svjesni smo da liderstvo je fenomen koji postoji između lidera i zaposlenika.

Sposobnost i motivacija za poticanje kreativnosti zaposlenika ovise o vođi koji modelira elemente kulturnih, strukturnih i organizacijskih procesa.

Neki istraživači su pronašli empirijske dokaze o važnosti liderske podrške kreativnosti zaposlenika u istraživanju koje je ispitalo percepcije i afektivne reakcije zaposlenika na ponašanje lidera. Rezultati pojedinih studija pokazuju da ponašanje vođe utječe na reakcije podređenih što dodatno utječe na kreativni učinak zaposlenika.

Dodatno, rezultati ukazuju da ponašanje vođe ne utječe samo na percepciju zaposlenika o liderstvu, već i na njihovo samopouzdanje, posebno u procjeni vlastitih kompetencija.

Kada je riječ o utjecaju transformacijskih lidera, neki istraživači ističu da oni “transformiraju osobne vrijednosti i stavove sljedbenika, podižući ih na više razine njihovih težnji i potreba“.

Transformacijsko vođstvo

Stil vođenja koji ima značajan utjecaj na kreativnost zaposlenika i organizacijsku inovativnost je transformacijsko vođstvo.

U literaturi se može zaključiti da je vizionarsko transformacijsko vođstvo povezano s prihvatanjem inovacija u njihovim organizacijama. Prema jednom istraživanju, utjecaj transformacijskog vođe će potaknuti i povećati predanost postizanju grupnih ciljeva.

Transformacijsko vođstvo

No, sve to prethodi organizacijskoj klimi i kulturi koja podržava inovacije, što dalje olakšava proces. Inovativna klima i kultura mogu mnogo reći o okruženju koje potiče suradnju i eksperimentiranje, uključujući čak i nagrađivanje neuspjeha.

Kada postoji klima za inovacije u organizaciji, pozitivni učinci transformacijskog vođstva na inovacije su jači. To znači da transformacijski lideri ne samo osnažuju svoje zaposlenike, već mogu utjecati na organizacijsku klimu koja potiče kreativnost.

S druge strane, istraživanja sugeriraju da transformacijsko vođstvo može potaknuti samo spremnost zaposlenika da razmišljaju o inovacijama, ali neće utjecati dok ne osjete da su sposobni biti inovativni. Transformacijsko vođstvo neće imati utjecaja na njihovo kreativno ponašanje dok se ne promijeni njihovo samopouzdanje u vlastitu inovativnost.

Zadaća vođe nije preuzimanje odgovornosti za kreativne proizvode zaposlenika, već ih poticati da isprobaju inovacije. Kreativni menadžer ili vođa potiče svoje sljedbenike da premaše vlastite granice, predlažu i istražuju nove kreativne ideje i rješenja kojima će njihova organizacija imati koristi.

Izvor: ( samoobrazovanje.rs / MediaPlan.ba )